zaterdag 21 januari 2012

Nederland; kennisland.....

Helmond, 20 januari 2012

De afgelopen jaren ben ik veelvuldig in contact geweest met scholen, leerlingen, docenten en kenniscentra zoals ECABO. Nu ben ik zelf van de oude school; begonnen met een MAVO-4 en kom ik uit een tijd dat je nog ouderwets les had; een leraar voor de klas die iets uitlegde, vertelde of op het bord schreef, met de mededeling om het allemaal maar over te schrijven. Veel huiswerk, woordjes stampen, onregelmatige werkwoorden leren, boeken lezen, ofwel veel kennis vergaren. Hierna op de MTS, 2 jaar theorie, daarnaast veel praktijk; met de groene overal in het praktijk lokaal. pijpen buigen en schroeven, meten, opdrachten maken, verslagen maken. Het 3e jaar praktijk, geen probleem, je kom ook iets en kon direct worden ingezet, 4e jaar nog meer theorie, voorbereiding voor de HTS, en uiteindelijk een diploma.

Het huidige systeem werkt anders. Quote van een docent VMBO; "Het huidige VMB-4 is gelijk aan 2e jaar MAVO van vroeger",dat blijkt ook wel leerlingen die na 4 jaar van school komen kunnen bijvoorbeeld amper een foutloze zin in het Nederlands, Engels of Duits/Frans maken; hebben geen enkel boek echt gelezen en zijn zwak in Wiskunde. Op het MBO gaat alles over competentiegericht onderwijs; in groepjes van 4 opdrachten maken (2 verzieken de boel en 2 zijn serieus), geen kennis vergaren, zoek het maar op Google als je het niet weet. Ook mijn laatste bevindingen door de begeleiding van een 2 tal scholieren MBO Junior Account Management waren weer teleurstellend. Ze komen zeer enthousiast 1 september stagelopen, het begin van het 2e leerjaar. We hebben gesproken over een plan van aanpak, marketing termen, verkoop, hoe bepaalde zaken op te pakken, en wat bleek, ze hadden geen flauw idee waar ik het over had. Het 1e jaar had men Engels, Nederlands, Economie en nog een paar algemene vakken gehad, maar niets vaktechnisch. De directie op school hierover aangesproken; ze waren het met me eens, maar ja we weten het ook niet, we denken wel dat het anders moet. De motivatie van de 2 leerlingen was ook duidelijk; neen we willen geen Account Management, maar dit is de eenvoudigste manier om in drie jaar een MBO diploma te krijgen dat toegang schept tot het HBO. Men houdt er geen rekening mee dat je met deze opleiding absoluut geen basis hebt om op welke dan ook opleiding op het HBO te slagen (misschien een uitzondering nagelaten).

De ICT stagaires, niveau 3 en 4, jongens van 17 en 18 jaar hebben de goede intenties, inzet geen probleem, probleem oplossend en logisch denken ontbreekt. Ik zal maar niet uitwijden over de verslagen, qua spelling, zinsbouw e.d. of zinnen maken zonder onderwerp, waarbij je dan probeert Nederlandse zinsbouw uit te leggen en men kijkt of men het water ziet branden.

Mijn conclusie is dan ook dat er iets goed mis is in Nederland. Ik zie een grotere scheiding tussen MBO en HBO opleidingen, veel scholieren die tussen wal en schip vallen en met MBO stoppen en hierna vast lopen en bedrijven die voor vaste medewerkers minimaal HBO medewerkers zoeken. De huidige publicaties over diploma fraudes aan het HBO en valse proefschriften aan de Universiteit zijn niet positief en kan voor grote internationale bedrijven een reden zijn om werknemers uit het buitenland te halen. Als we zo doorgaan dan kunnen de Nederlanders straks zelf de bollen pellen en schoonmaken en hebben we de immigranten nodig voor het denkwerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten