zondag 8 januari 2012

De onzin van het politieke debat

Helmond, 8 januari 2011


De verkiezingen in Amerika komen er weer aan en direct moet ik weer terugdenken aan de vele debatten tijdens de verkiezingen voor ons huidige kabinet. Op TV wordt er steeds vaker gebruik gemaakt van allerlei debat vormen om zogenaamd de politiek toegangkelijk te maken voor het grote publiek. Er wordt stelling genomen door diverse politici, die op het scherpst van de snede elkaar proberen de loef af te steken. Na afloop een deskundig panel die gaan bepalen wie de winnaar was, meestal gebaseerd op non-verbale communicatie, wie maakte de minste fouten en dit soort kreten. En hierna nog de uitslag welk debat het meeste kijkers heeft gehad, RTL of de NOS ?

Ik verbaas me altijd over het feit dat indien een politicus aan het woord is hij het meestal over het programma van een ander heeft, dat niet goed in elkaar zou zitten, de cijfers niet kloppen, zaken niet correct worden weergegeven en dergelijke. Zelden hoor ik een krachtige argumentatie van een bepaald standpunt van de eigen partij.

Persoonlijk ga ik zelden of nooit in discussie met andere mensen, dit heeft nl. totaal geen zin, waarom zou ik een ander van iets willen overtuigen ? Bijvoorbeeld, als ik iets roods vindt en iemand anders vindt het blauw, wat heeft het dan voor zin om hem er van te overtuigen dat hij het het ook rood gaat vinden. Totaal zinloos. De discussie ontlopen wordt vaak gezien als lafheid, niet voor je eigen standpunten durven uitkomen,  e.d. en dus niet geaccepteerd door de maatschappij.

Om even terug te komen naar het politieke debat; heb je ooit tijdens een debat gehoord; "dat is een goed punt dat u daar maakt, hiermee heb ik mijn mening gewijzigd", neen natuurlijk niet, zo zit de wereld niet in elkaar. Men probeert te scoren op zwaktes van een ander, waarbij o.a. dossier kennis wordt getest, en als toch blijkt dat je als politicus niet weet dan een bepaalde wet in april 1988 is aangenomen door partij x met steun van partij y, dan heb je al verloren, later nog bevestigd door het deskundige panel.

Het gaat dus helemaal nergens over, goedkope TV waar reclameblokken omheen verkocht kunnen worden, met gratis "acteurs" die zich voor het debat laten gebruiken, mijn conclusie; hier direct mee stoppen en op zoek naar een andere vorm op het normale volk bij de politiek te betrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten